Zadzwoń! 533-668-194

Szarpanie skrzyni biegów – powody, objawy i naprawa w MSMTechnic

Skrzynie-biegow.pl
6 min. czytania

Szarpanie skrzyni biegów może wynikać z uszkodzenia sprzęgła, zużytych synchronizatorów, wadliwego koła dwumasowego lub awarii sterownika. Objawia się trudnościami w zmianie biegów, szarpaniem podczas ruszania i stukaniem. W sprawieieie wystąpienia tych symptomów poleca się kontrolę poziomu oleju, wizytę w serwisie i diagnostykę komputerową. MSM Technic oferuje pełną naprawę przekładni – od wymiany elementów po regenerację. Koszt naprawy: 1000-8000 zł, zależnie od usterki. Nie musimy bagatelizować problemu – może prowadzić do poważniejszych awarii.

Szarpanie skrzyni biegów to jeden z najbardziej niepokojących objawów, który może wystąpić podczas jazdy samochodem. Problem ten może pojawić się nagle lub narastać stopniowo, sygnalizując poważne usterki w układzie przeniesienia napędu. Nieprawidłowe działanie przekładni objawia się szarpnięciami podczas zmiany biegów, trudnościami w ich włączaniu lub charakterystycznym zgrzytaniem. W niektórych przypadkach występuje też tzw. „kopanie” podczas redukcji biegów.

Podczas diagnostyki mechanicy w serwisie MSMTechnic zwracają szczególną uwagę na charakterystykę występujących objawów. Właściwa diagnoza wymaga przeprowadzenia szczegółowych testów i sprawdzenia wielu elementów układu:

Najczęstsze powody szarpania skrzyni biegów w pojazdach mechanicznych i automatycznych

Kompleksowa diagnostyka i naprawa problemów ze skrzynią biegów w profesjonalnym serwisie

Podstawowe elementy wymagające sprawdzenia podczas diagnostyki to:

  • Stan sprzęgła i jego prawidłowe wysprzęglanie
  • Poziom i jakość oleju przekładniowego
  • Działanie synchronizatorów i łożysk
  • Stan mechanizmu wybierania biegów
  • Sprawność elektroniki sterującej (w przypadku skrzyń automatycznych)

Jednym z najważniejszych spraw prawidłowego funkcjonowania skrzyni biegów jest regularna wymiana oleju przekładniowego. W sprawieieieie zaniedbania tego elementu eksploatacji, może dojść do przyspieszonego zużycia synchronizatorów, łożysk i elementów mechanicznych. Mechanicy MSMTechnic zalecają wymianę oleju co 60-80 tysięcy kilometrów (zależnie specyfikacji producenta i szyku jazdy). „Lepiej zapobiegać niż leczyć” – ta zasada doskonale daje efekt w kontekście obsługi skrzyni biegów. Właściwa eksploatacja skrzyni biegów ma podstawowe znaczenie dla jej żywotności. Należy unikać gwałtownego operowania sprzęgłem, zbyt szybkiej zmiany biegów oraz jazdy na zbyt niskich obrotach. Diagnostyka komputerowa pozwala wykryć wiele nieprawidłowości w działaniu elektroniki sterującej – szczególnie w przypadku skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi można bardzo dokładnie określić, które elementy wymagają naprawy lub wymiany.

„Zasadnicze jest wczesne reagowanie na pierwsze objawy nieprawidłowej pracy skrzyni biegów.” Ignorowanie problemu może doprowadzić do całkowitej awarii mechanizmu i konieczności kompleksowej naprawy, która wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami. W MSMTechnic stosowane są wyłącznie oryginalne części zamienne lub wysokiej jakości zamienniki renomowanych producentów.

Co oznacza szarpanie skrzyni biegów podczas ruszania + rozwiązania

Szarpanie skrzyni biegów podczas ruszania i redukcji biegów może być wywołane różnymi czynnikami mechanicznymi i elektronicznymi. Jedną z najczęstszych powodów jest zużycie sprzęgła, które nie daje nam już prawidłowego przeniesienia napędu między silnikiem a skrzynią biegów. Problem może też wynikać z uszkodzenia tarczy sprzęgła, docisku lub łożyska wyciskowego. W sprawieie skrzyń automatycznych, szarpanie może być wywołane niewłaściwym poziomem oleju przekładniowego lub jego złą jakością. Inną powodówą może być awaria elektronicznego modułu sterującego skrzynią biegów lub uszkodzenie czujników. Trzeba też spojrzeć na stan poduszek silnika i skrzyni biegów – ich zużycie może prowadzić do nieprawidłowej pracy układu napędowego. W niektórych przypadkach problem może być związany z nieprawidłowym działaniem przepustnicy lub czujnika położenia wału korbowego. Pamiętajmy, że długotrwałe ignorowanie objawów szarpania może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń i znacznie wyższych kosztów naprawy.

Szarpanie skrzyni biegów – kiedy wymienić koło dwumasowe i sprzęgło?

Szarpanie podczas jazdy to bardzo nieprzyjemne zjawisko, które może świadczyć o problemach z kołem dwumasowym oraz sprzęgłem. Podstawowym objawem zużycia tych elementów jest charakterystyczne szarpanie podczas ruszania oraz zmiany biegów, któremu często towarzyszy metaliczny stukot dochodzący z okolic skrzyni biegów. Problem ten występuje szczególnie w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, gdzie koło dwumasowe jest bardziej obciążone. Eksperci wskazują, że przy takich objawach musimy jak najszybciej udać się do warsztatu, gdyż dalsza jazda może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

Najczęstsze objawy wskazujące na konieczność wymiany koła dwumasowego:

  • Wibracje odczuwalne na pedale sprzęgła i drążku zmiany biegów
  • Problemy z płynnym włączaniem biegów, szczególnie na zimnym silniku
  • Głośna praca skrzyni biegów na biegu jałowym

Koszt wymiany koła dwumasowego wraz ze sprzęgłem to wydatek rzędu 2000-4000 zł, zależnie marki i modelu samochodu. Trzeba pamiętać, że elementy te wymienia się zawsze w komplecie, co pozwala uniknąć ponownej wizyty w warsztacie w niedługim czasie.

Diagnostyka komputerowa szarpiącej skrzyni biegów – profesjonalny serwis Msmtechnic

Diagnostyka komputerowa szarpiącej skrzyni biegów pozwala bardzo dokładnie zlokalizować źródło problemu i zaplanować potrzebne naprawy. W serwisie msmtechnic wykorzystujemy zaawansowane skanery diagnostyczne, które odczytują kody błędów z modułu sterującego skrzynią biegów. Na podstawie tych danych oraz szczegółowej analizy parametrów rzeczywistych podczas jazdy próbnej, jesteśmy w stanie dokładnie określić powodówę szarpania. Najczęstsze problemy to usterki elektrozaworów, uszkodzenia mechaniczne sprzęgła czy zużycie tarcz przekładni. Dysponujemy specjalistycznym oprogramowaniem do diagnostyki automatycznych i manualnych skrzyń biegów różnych marek pojazdów. Wykonujemy też adaptację sprzęgła i kalibrację sterownika po naprawie. Dzięki kompleksowej diagnostyce możemy zaproponować optymalne rozwiązanie problemu szarpiącej skrzyni biegów.

Udostępnij artykuł