Zadzwoń! 533-668-194

Niskie ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej – parę ważnych objawów

Skrzynie-biegow.pl
6 min. czytania

Zbyt niskie ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej objawia się przede wszystkim szarpaniem podczas zmiany biegów, ślizganiem się sprzęgła, opóźnioną lub nierówną zmianą przełożeń oraz głośną pracą przekładni. Kierowca może zauważyć wycieki oleju pod samochodem, a na desce rozdzielczej może zaświecić się kontrolka ostrzegawcza. W niektórych przypadkach skrzynia może wejść w tryb awaryjny – ograniczając dostępne biegi. Problem wymaga szybkiej diagnozy i naprawy, by uniknąć poważniejszych uszkodzeń.

Problemy z automatyczną skrzynią biegów mogą być bardzo frustrujące i kosztowne w naprawie. Jedną z najczęstszych powodów awarii jest nieprawidłowe ciśnienie oleju, które może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Diagnoza tego problemu wymaga specjalistycznej wiedzy i dobrego sprzętu diagnostycznego, jednak pierwsze symptomy można zauważyć podczas codziennej eksploatacji pojazdu. Właściwa interpretacja tych sygnałów pozwala uniknąć kosztownych napraw i przedłużyć żywotność przekładni automatycznej. Szarpanie podczas zmiany biegów to pierwszy i najbardziej charakterystyczny objaw problemów z ciśnieniem oleju. Nieprawidłowe działanie układu hydraulicznego powoduje opóźnioną lub zbyt gwałtowną zmianę przełożeń. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitej utraty możliwości zmiany biegów lub uszkodzenia sprzęgieł ciernych. Idąc dalej można zauważyć charakterystyczne buczenie lub wycie dobiegające ze skrzyni – szczególnie podczas przyspieszania. Innym ważnym symptomem jest poślizg sprzęgła podczas przyspieszania lub redukcji biegu. Niedostateczne ciśnienie oleju w układzie hydraulicznym sprawia, że tarcze cierne nie są odpowiednio dociskane, co prowadzi do ich przegrzewania i przyspieszonego zużycia. System sterowania skrzynią może także wyświetlać kody błędów związane z nieprawidłowym ciśnieniem oleju (najczęściej P0840 lub P0846).

Niskie ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej – podstawowe objawy i konsekwencje dla układu przeniesienia napędu

Najważniejsze konsekwencje zbyt niskiego ciśnienia oleju w automatycznej skrzyni biegów

  • Przyspieszone zużycie tarcz ciernych i sprzęgieł, uszkodzenia mechanizmów synchronizacyjnych lub sterownika hydraulicznego
  • Przegrzewanie się oleju przekładniowego
  • Awaria pompy oleju przekładniowego

Szarpanie i opóźnione zmiany biegów podczas jazdy samochodem

Długotrwała eksploatacja skrzyni automatycznej z niskim ciśnieniem oleju może doprowadzić do katastrofalnych skutków. Wzrost temperatury pracy, spowodowany niedkońcowym smarowaniem i chłodzeniem elementów wewnętrznych, przyspiesza degradację oleju przekładniowego. W konsekwencji dochodzi do powstawania osadów i zanieczyszczeń, które mogą zablokować kanały olejowe lub uszkodzić precyzyjne elementy układu sterowania. „Ignorowanie pierwszych symptomów prowadzi zazwyczaj do całkowitej awarii przekładni” – co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia kosztownego remontu lub wymiany całej skrzyni biegów.

Problem z ciśnieniem oleju może wynikać z wielu spraw: od zwykłego ubytku płynu (poprzez nieszczelności) po mechaniczne uszkodzenie pompy oleju. Regularna kontrola poziomu i jakości oleju przekładniowego stanowi podstawę profilaktyki: Jak często musimy sprawdzać stan oleju? W jakich warunkach przeprowadzać pomiary? Właściwa odpowiedź na te pytania może uchronić przed poważnymi awariami.

Niskie ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej – objawy, na które musisz spojrzeć

Niskie ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej może prowadzić do poważnych problemów z funkcjonowaniem przekładni. Pierwszym charakterystycznym objawem jest opóźniona lub ślizgająca się zmiana biegów, co szczególnie zauważalne jest podczas przyspieszania. Kierowca może odczuwać szarpanie lub drgania podczas zmiany przełożeń. Innym sygnałem ostrzegawczym jest wyraźnie głośniejsza praca skrzyni biegów, często połączona z metalicznymi stukami lub brzęczeniem. W niektórych przypadkach pojawia się problem z wrzuceniem biegu lub skrzynia może samoczynnie przeskakiwać na luz. Charakterystycznym objawem jest także wzrost temperatury oleju przekładniowego, co może prowadzić do wyświetlenia kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitej utraty możliwości zmiany biegów. Trzeba także spojrzeć na wycieki oleju spod skrzyni, które mogą być powodówą spadku ciśnienia. Ignorowanie tych objawów może doprowadzić do kosztownej awarii przekładni automatycznej.

Ciśnienie oleju w przekładni automatycznej – powody awarii przekładni hydrokinetycznej w skrzyni biegów

Spadek ciśnienia oleju w przekładni hydrokinetycznej może prowadzić do poważnych uszkodzeń skrzyni automatycznej. Zbyt niskie ciśnienie oleju jest najczęstszą powodówą awarii przekładni hydrokinetycznej, powodując nieprawidłową pracę sprzęgła i turbiny. Problemy z ciśnieniem mogą wynikać z kilku spraw, które musimy regularnie kontrolować.

Główne powody spadku ciśnienia oleju:

  • Zużycie pompy oleju lub jej uszkodzenie mechaniczne
  • Nieszczelności w układzie hydraulicznym skrzyni
  • Zanieczyszczony lub zdegradowany olej przekładniowy
  • Uszkodzone uszczelniacze i o-ringi

Wczesne wykrycie problemów z ciśnieniem oleju pozwala uniknąć kosztownych napraw. Systematyczna wymiana oleju, zgodnie z zaleceniami producenta, oraz kontrola szczelności układu to podstawowe działania prewencyjne. W sprawie wykrycia nieprawidłowości w pracy skrzyni automatycznej, musimy niezwłocznie uzyskać kontakt z mechanikiem specjalizującym się w naprawach przekładni automatycznych.

Jak sprawdzić ciśnienie oleju w przekładni DSG – podstawowa diagnostyka skrzyni automatycznej

Diagnostyka ciśnienia oleju w przekładni DSG powinna być przeprowadzana regularnie, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie skrzyni biegów. Proces ten wymaga specjalistycznego sprzętu diagnostycznego oraz dobrego adaptera pomiarowego, który podłącza się do mechatroniki skrzyni. Pomiary wykonuje się przy określonej temperaturze oleju, zazwyczaj w zakresie 35-40°C. Podczas testu sprawdzane są poziomy ciśnienia w różnych trybach pracy: na biegu jałowym, przy zwiększonych obrotach oraz pod obciążeniem. Prawidłowe poziomy ciśnienia roboczego powinny mieścić się w przedziale 5-7 bar dla skrzyń 6-biegowych i 6-8 bar dla 7-biegowych. Spadek ciśnienia poniżej 4 bar może wskazywać na zużycie pompy oleju, nieszczelności układu hydraulicznego lub degradację oleju przekładniowego. W kwestii wykrycia nieprawidłowości konieczna jest dalsza diagnostyka z wykorzystaniem testera fabrycznego, który pozwala na odczyt parametrów rzeczywistych oraz kodów usterek zapisanych w jednostce sterującej skrzyni.

Udostępnij artykuł