Zadzwoń! 533-668-194

Automatyczne skrzynie biegów Mazda: SkyActiv-Drive vs Powershift – przewodnik użytkownika

Skrzynie-biegow.pl
6 min. czytania

Mazda stosuje dwa rodzaje automatycznych skrzyń biegów: klasyczne hydrokinetyczne (6-biegowe) oraz bezstopniowe CVT. Skrzynie hydrokinetyczne SkyActiv-Drive montowane są w większości modeli (m.in. Mazda3, CX-5). Zapewniają szybką zmianę przełożeń i niskie spalanie. CVT występuje w hybrydowej Maździe2. Producent unika dwusprzęgłowych przekładni ze względu na ich awaryjność. Automatyczne skrzynie Mazdy słyną z niezawodności i płynnej pracy – szczególnie cenione są jednostki 6-biegowe.

Automatyczne przekładnie to jeden z ważnych elementów faktycznych samochodów, które mocno wpływają na luksus jazdy i ekonomię eksploatacji. W sprawieieieie marki Mazdainżynierowie postawili na rozwój dwóch głównych typów skrzyń – SkyActiv-Drive oraz Powershift, które reprezentują różne podejścia do spraw przeniesienia napędu. SkyActiv-Drive to flagowe rozwiązanie, które łączy zalety klasycznych automatów z przekładnią hydrokinetyczną i nowoczesnych skrzyń dwusprzęgłowych. Charakteryzuje się błyskawiczną zmianą przełożeń i zoptymalizowanym przeniesieniem momentu obrotowego. System wykorzystuje zaawansowany moduł sterujący, który analizuje szyk jazdy kierowcy i dostosowuje charakterystykę pracy skrzyni – od ekonomicznej po sportową. Trzeba zauważyć, że konstruktorzy zastosowali tu innowacyjny konwerter momentu obrotowego (który działa tylko przy ruszaniu) oraz wielopłytkowe sprzęgło mokre. Powershift to z kolei konstrukcja oparta na zasadzie podwójnego sprzęgła, która została opracowana we współpracy z koncernem Ford (w ramach dawnego partnerstwa strategicznego). Jest to rozwiązanie znacznie prostsze mechanicznie, ale jednocześnie bardzo skuteczne w codziennym używaniu. Skrzynia ta oferuje szybkie zmiany biegów i relatywnie niskie zużycie paliwa, choć nie dorównuje pod tym względem najnowszym wersjom SkyActiv-Drive.

Praktyczne aspekty użytkowania automatycznych skrzyń biegów w modelach Mazdy

  1. Regularna wymiana oleju co 60-90 tysięcy kilometrów
  2. Kontrola elektroniki sterującej podczas przeglądów
  3. Unikanie gwałtownego ruszania przy zimnym silniku
  4. Systematyczna diagnostyka komputerowa
  5. Stosowanie wyłącznie dedykowanych płynów przekładniowych

W praktyce eksploatacji obu typów skrzyń podstawowe znaczenie ma przestrzeganie zalecanych interwałów serwisowych i stosowanie odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Automatyczne przekładnie Mazdy wymagają szczególnej uwagi w zakresie: diagnostyki, wymiany płynów oraz kontroli elektroniki sterującej. „Zaniedbania w tym obszarze mogą prowadzić do poważnych i kosztownych awarii” – to zdanie często powtarzane przez obeznanych mechaników. Czy musimy zdecydować się na auto z automatyczną skrzynią biegów Mazdy? Odpowiedź zależy głównie od własnych preferencji i szyku jazdy. Przekładnia automatyczna sprawdzi się szczególnie w miejskich korkach i podczas długich tras, gdzie luksus prowadzenia jest priorytetem. Musimy tylko pamiętać o wyższych kosztach serwisu w porównaniu do manualnych odpowiedników (przede wszystkim w przypadku bardziej zaawansowanej technologicznie skrzyni SkyActiv-Drive).

Automatyczna skrzynia biegów Mazda Skyactiv-Drive – budowa, działanie i zalety przekładni

Automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive stosowana w samochodach Mazda to 6-biegowa przekładnia typu powershift łącząca cechy klasycznej przekładni automatycznej ze sprzęgłem hydrokinetycznym oraz skrzyni dwusprzęgłowej. Konstrukcja wykorzystuje dwa sprzęgła sterowane elektrohydraulicznie oraz planetarny mechanizm różnicowy. Główną zaletą tej skrzyni jest płynna i szybka zmiana biegów, daje to luksus jazdy oraz ekonomiczne spalanie. System odpowiednio eliminuje szarpnięcia podczas zmiany przełożeń, a jednocześnie daje nam dynamiczną jazdę dzięki możliwości manualnej zmiany biegów. Przekładnia Skyactiv-Drive została zaprojektowana z myślą o osiągnięciu niskiego zużycia paliwa – według informacji producenta pozwala zaoszczędzić do 7% paliwa w porównaniu do konwencjonalnych automatów. Skrzynia współpracuje z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o pojemności od 1.5 do 2.5 litra, dają namc optymalną charakterystykę pracy w różnych warunkach jazdy.

Problemy ze skrzynią automatyczną w Mazdzie – najczęstsze usterki i koszty napraw

Automatyczne skrzynie biegów w samochodach marki Mazda, choć generalnie uznawane za niezawodne, mogą borykać się z pewnymi problemami technicznymi. Najczęstsze usterki dotyczą modeli wyprodukowanych między 2004 a 2015 rokiem, szczególnie w przypadku przekładni 4- i 5-biegowych. Właściciele tych pojazdów zgłaszają problemy z płynnym przełączaniem biegów, szarpaniem podczas zmiany przełożeń oraz niepokojące odgłosy dochodzące ze skrzyni. Eksperci wskazują, że główną powodówą awarii jest często zaniedbana wymiana oleju przekładniowego lub używanie niewłaściwego środka smarnego.

  • Szarpanie podczas zmiany biegów
  • Opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu
  • Problemy z kickdownem
  • Wycieki oleju ze skrzyni biegów
  • Nieprawidłowe działanie czujników
  • Głośna praca przekładni

Koszty naprawy automatycznej skrzyni biegów w Mazdzie mogą być spore, szczególnie w przypadku poważniejszych awarii. Regeneracja przekładni to wydatek rzędu 4000-7000 złotych, podczas gdy wymiana na nową jednostkę może kosztować nawet dwukrotnie więcej. Specjaliści zalecają częste przeglądy i wymianę oleju co 60000-80000 kilometrów, co może mocno przedłużyć żywotność skrzyni. Trzeba także spojrzeć na szyk jazdy – gwałtowne przyspieszanie i częste używanie kickdownu może powodówić się do szybszego zużycia elementów przekładni.

Regeneracja automatycznej skrzyni biegów Mazda CX-5 – koszty, elementy i proces naprawy

Automatyczna skrzynia biegów w Mazda CX-5 wymaga częstej obsługi serwisowej oraz okresowej wymiany oleju przekładniowego co około 60-80 tysięcy kilometrów. W kwestii awarii lub nieprawidłowego działania automatycznej przekładni konieczna może być jej regeneracja. Proces ten obejmuje demontaż skrzyni, wymianę zużytych elementów, np. sprzęgła, tarcze, łożyska czy uszczelnienia, a następnie ponowny montaż z wykorzystaniem nowych części. Koszt regeneracji automatycznej skrzyni biegów w Mazda CX-5 waha się od 4000 do nawet 12000 złotych, zależnie zakresu napraw i rodzaju uszkodzonych elementów. Najpopularniejsze usterki dotyczą szarpania podczas zmiany biegów, opóźnionej reakcji na wciśnięcie pedału gazu oraz wycieku oleju. Profesjonalna regeneracja powinna być wykonywana w wyspecjalizowanym warsztacie, mającym odpowiednie doświadczenie oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych. Po regeneracji skrzynia biegów powinna działać płynnie i bezawaryjnie przez kolejne parędziesiąt tysięcy kilometrów.

Udostępnij artykuł