Statystycznie pierwsze symptomy niedomagania manualnej skrzyni biegów pojawiają się przy przebiegu od 150 do 200 tys. km. Niepokojące zgrzyty lub problemy ze zmianą biegów powodują, iż kierowcy z przerażeniem myślą o czekających ich wydatkach. Opcje są trzy: regeneracja skrzyni biegów manualnych, zakup nowej bądź poszukiwanie innej, używanej skrzyni biegów po regeneracji. Co wybrać? Które rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? Sprawdźmy.
Objawy zepsutej skrzyni biegów
Skrzynia biegów zapewnia efektywne wykorzystanie mocy silnika poprzez jej przeniesienie na napęd. Wyższy bieg powoduje zmniejszenie momentu obrotowego przy jednoczesnym odczuwalnym zwiększeniu mocy pojazdu.
Innym zadaniem manualnej skrzyni biegów jest zmiana kierunku jazdy, innymi słowy jazda wstecz. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowej przekładni znajdującej się wewnątrz skrzyni.
Skrzynia biegów to element układu przeniesienia napędu, którego nie da się zastąpić. Mimo stałej ewolucji mechanizmu nie powstał żaden, który gwarantowałby bezawaryjne działanie.
Podstawowe objawy uszkodzenia manualnej skrzyni biegów:
- Zgrzyty w trakcie wkładania biegu;
- Podczas jazdy następuje niepokojące wycie;
- Wyczuwalny luz na drążku zmiany biegów przy zapiętym biegu;
- Stukanie podczas zmian biegów;
- Drążek zmiany biegów porusza się podczas dodawania gazu.
Lekceważenie objawów awarii skrzyni biegów może doprowadzić nawet do wypadku.
Skrzynia biegów manualna – nowa czy po regeneracji?
Na początek informacja, która wielu kierowców może zaskoczyć. Mianowicie, skrzynia biegów po regeneracji w profesjonalnym zakładzie mechanicznym może funkcjonować sprawniej, aniżeli przed usterką.
Poza tym w przypadku naprawy może dojść do sytuacji, kiedy nieskomplikowana wymiana kilku podzespołów wygeneruje wyższy koszt, aniżeli jedna bądź dwie zregenerowane i gotowe do użytku przekładnie. Nie zmienia to faktu, iż w niektórych przypadkach zajdzie potrzeba kupna nowej skrzyni biegów manualnej.
Na czym polega regeneracja skrzyń biegów w samochodach Audi, Opel, BMW?
Regeneracja skrzyni biegów manualnych przeprowadzona przez profesjonalistów to zabieg znacznie skuteczniejszy i bardziej precyzyjny aniżeli konwencjonalny remont skrzyni biegów. Oprócz generalnego remontu skrzynia poddawana jest testom.
Regeneracja skrzyni biegów – etapy:
- Skrzynia biegów zostaje skrupulatnie rozłożona, po czym sprawdzeniu podlegają wszystkie elementy;
- Wymienia się uszkodzone części;
- Następuje wymiana i regulacja łożysk;
- Niwelowanie luzów;
- Gotowa skrzynia biegów poddawana jest kompleksowemu czyszczeniu.
Należy jednak pamiętać, że na poprawne funkcjonowanie zregenerowanej skrzyni biegów wpływ mają także inne podzespoły. Z tego powodu konieczne jest ich sprawdzenie.
Zalicza się do nich między innymi:
- Sprzęgło;
- Podpora długiej półośki;
- Koło dwumasowe;
- Linki;
- Półośki, frezy, wielokliny oraz gumy;
Montaż skrzyni biegów manualnej powinien być poprzedzony dokładną kontrolą stanu technicznego wymienionych powyżej elementów.
Regeneracja skrzyni biegów M32 – czy warto?
Pytanie tej treści zadają sobie użytkownicy aut marki Opel, Fiat, Alfa Romeo oraz Lancia. Przekładnia M32 to skrzynia manualna sześciobiegowa, która w powszechnej opinii uznawana jest za najtrudniejszą w kontekście serwisowania. Oczywiście nie dla firmy MSM technic 😉 Skrzynia biegów M32/M2 (przekładnia M20) jest mniejszym odpowiednikiem modelu M32 montowanym w Corsa, MiTo i Punto. Znacznie rzadziej wspomina się o tym, iż jest to układ mechaniczny niebywale skuteczny. Do czasu awarii, oczywiście.
Powodem większości awarii w skrzyniach M32/M20 jest szybkie zużycie łożysk, co w efekcie podnosi temperaturę pracy układu, a w dalszej konsekwencji niszczy elementy współpracujące.
Objawy uszkodzenia przekładni M32 są tożsame z wcześniej już wymienionymi, natomiast jako główną przyczynę uszkodzeń podaje się niski poziom oleju i zbyt rzadką jego wymianę. Między innymi z tego powodu w 2012 roku ulepszono konstrukcję skrzyni biegów, dodając między innymi magistrale olejowe służące smarowaniu łożysk.
Czy warto regenerować skrzynię biegów M32? Jak już była mowa, awarie związane są głównie z funkcjonowaniem łożysk, zatem wymiana tychże powinna spowodować, że przekładnia będzie służyć jeszcze wiele lat po regeneracji.
Manualna skrzynia biegów – czym właściwie jest?
Manualna skrzynia biegów to rodzaj skrzyni biegów w samochodach i innych pojazdach silnikowych. Wykorzystuje ona biegi do ręcznego przenoszenia mocy z silnika na koła napędowe, co pozwala na większą kontrolę nad prędkością i momentem obrotowym pojazdu. Dzięki temu manualna skrzynia biegów jest znacznie bardziej wydajna niż automatyczna i zapewnia lepszą oszczędność paliwa nawet w porównaniu z przekładniami bezstopniowymi (CVT).
Dodatkowo, manualne skrzynie biegów często zapewniają lepsze przyspieszenie, zwłaszcza gdy są używane z silnikiem o wysokiej wydajności. Manualne skrzynie biegów sprawiają również, że jazda jest przyjemniejsza, ponieważ pozwala kierowcom bezpośrednio powiązać obroty silnika z prędkością i przyspieszeniem.
Regeneracja skrzyni biegów manualnych – gdzie wykonać?
Poszukując wykonawcy naprawy bądź dostawcy nowego wyposażenia bezwzględnie należy kierować się renomą firmy, jej doświadczeniem oraz zapleczem technicznym. Skrzynie biegów są zespołami mechanicznymi bardzo wrażliwymi i precyzyjnymi. Mechanik niedysponujący nowoczesnym parkiem maszynowym nie będzie w stanie wykonać usługi regeneracji skrzyni biegów na należytym poziomie, nawet jeśli będzie dysponował odpowiednią wiedzą na ten temat.
Dobrze jest także skorzystać z konsultacji ze specjalistą MSM Technic, która możliwa jest za pośrednictwem telefonu zamieszczonego u góry strony lub strony kontaktowej. W tym przypadku wiedza nic nie kosztuje, natomiast może pozwolić na znaczne oszczędności i długoletnią bezawaryjną eksploatację skrzyni biegów.
Szukasz doświadczonych mechaników? Twoja przekładnia zdradza objawy zużycia? Napisz lub zadzwoń już dziś. Jutro twoim samochodem zajmą się najlepsi fachowcy.