Zadzwoń! 533-668-194

Automatyczna skrzynia biegów CVT Multitronic – o co chodzi?

Skrzynie-biegow.pl
4 min. czytania

Adaptacyjna automatyczna skrzynia biegów dostosowuje sposób zmiany przełożeń do aktualnego szyku jazdy kierowcy i warunków drogowych. System na bieżąco analizuje takie parametry jak: prędkość, przyspieszenie, hamowanie, nachylenie drogi czy temperaturę oleju. Na podstawie zebranych danych modyfikuje punkty zmiany biegów i intensywność przełożeń. Za pomocą tego skrzynia może pracować bardziej luksusowo lub dynamicznie – zależnie sytuacji. Nowe systemy wykorzystują także dane z GPS i uczą się przyzwyczajeń kierowcy, zapamiętując jego szyk jazdy na konkretnych trasach.

Automatyczna skrzynia biegów CVT Multitronic to innowacyjne rozwiązanie techniczne, które rewolucjonizuje sposób przenoszenia napędu w nowoczesnych pojazdach. Przekładnia bezstopniowa wykorzystuje system płynnej zmiany przełożeń, co daje nam optymalną pracę jednostki napędowej w każdych warunkach. Technologia ta została wprowadzona przez koncern Audi na początku XXI wieku, szybko zyskując uznanie wśród kierowców doceniających luksus jazdy. System CVT Multitronic opiera się na współpracy dwóch stożkowych kół pasowych połączonych specjalnym łańcuchem wykonanym ze stali. Mechanizm ten umożliwia płynną zmianę przełożeń bez charakterystycznych szarpnięć czy przerw w przekazywaniu momentu obrotowego. Konstrukcja wykorzystuje zaawansowany układ hydrauliczny sterowany elektronicznie, który dostosowuje położenie kół pasowych zależnie warunków jazdy, obciążenia i szyku prowadzenia. Za pomocą tego silnik może pracować zawsze w optymalnym zakresie obrotów, daje to niższe zużycie paliwa i wyższy luksus podróżowania.

Czy przekładnia CVT daje efekt w codziennym używaniu? Odpowiedź zależy od własnych preferencji kierowcy. System oferuje wiele zalet: płynną jazdę bez szarpnięć, optymalne wykorzystanie mocy silnika oraz niskie spalanie. Jednak niektórzy kierowcy narzekają na „efekt gumowej przekładni” – wrażenie poślizgu podczas przyspieszania.

Najważniejsze zalety i potencjalne wady skrzyni biegów Multitronic w codziennej eksploatacji:

  1. Płynna zmiana przełożeń bez szarpnięć
  2. Niższe zużycie paliwa w trasie
  3. Zoptymalizowana praca silnika
  4. Możliwość manualnej kontroli przełożeń

Ważne aspekty eksploatacji skrzyni Multitronic to: Regularna wymiana oleju przekładniowego (co 60 000 km), kontrola stanu łańcucha napędowego oraz diagnostyka elektronicznego sterownika. System wymaga stosowania dedykowanych płynów eksploatacyjnych i profesjonalnego serwisu. Trzeba pamiętać, że przekładnia CVT najlepiej daje efekt w autach o umiarkowanej mocy (do 200 KM) i podczas spokojnej jazdy.

Konstrukcja Multitronic jest znacznie bardziej skomplikowana niż tradycyjnych przekładni automatycznych czy manualnych. Wymaga to szczególnej dbałości o właściwą eksploatację i częste przeglądy. „Żywotność skrzyni może przekraczać nawet 300 000 kilometrów przy odpowiedniej obsłudze serwisowej”. „Koszty napraw w przypadku awarii mogą być jednak spore” – przede wszystkim jeśli dotyczy to mechanicznych elementów przekładni.

Automatyczna skrzynia biegów CVT Multitronic – zasada działania, zalety i zastosowanie w nowoczesnych pojazdach

Adaptacyjna automatyczna skrzynia biegów CVT Multitronic to innowacyjne rozwiązanie techniczne, opracowane i wprowadzone przez koncern Audi w 2000 roku. System wykorzystuje bezstopniową przekładnię pasową, która płynnie zmienia przełożenia bez charakterystycznych dla konwencjonalnych skrzyń biegów skoków podczas zmiany biegów. Głównym elementem konstrukcyjnym jest specjalny pas stalowy, współpracujący z dwoma kołami o zmiennej średnicy efektywnej. Elektroniczny sterownik, analizując szyk jazdy kierowcy, warunki drogowe oraz obciążenie silnika, dostosowuje przełożenia w sposób optymalny dla konkretnej sytuacji. Skrzynia CVT Multitronic oferuje wyjątkowo płynną jazdę i niskie zużycie paliwa, szczególnie w warunkach miejskich. System wyposażono także w tryb manualny, symulujący pracę 8-biegowej przekładni automatycznej. Konstrukcja daje efekt głównie w samochodach o mocy do 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym nieprzekraczającym 400 Nm. Rozwiązanie to znalazło zastosowanie w wielu modelach Audi, między innymi w A4, A6 czy A8, powodówiając się do poprawy luksusu jazdy i ekonomiki eksploatacji.

Udostępnij artykuł