Bezstopniowe skrzynie CVT » Skrzynie-Biegow.pl
Zaznacz stronę

Budowa skrzyni CVT

Sercem tej skrzyni biegów, jest sterownik, którego parametrami wejściowymi są trzy podstawowe rzeczy:

  • położenie pedału przyspieszenia,
  • prędkość jazdy,
  • prędkość obrotowa.

Głównym elementem przekładni, jest tzw. wariator, czyli koła stożkowe, ponieważ system steruje poosiowym ruchem kół stożkowych, które zmieniają położenie. Para kół występująca w budowie skrzyni, połączona jest ze sobą stalowym paskiem o kilkuset ogniwach. Koła te mają określoną szerokość, grubość i kąt zbieżności. Cała idea wyjściowa polega na tym, że jedno z nich umieszczone jest na wale wejściowym, a drugie na wyjściowym.

Małe gabaryty

Skrzynie biegów bezstopniowe CVT są bardzo często spotykane, pierwszym producentem, który użył bezstopniowej skrzyni CTV, był holenderski DAF. Z technicznego punktu widzenia, cieszą się one uznaniem, ponieważ zapewniają nam one:

  • komfort jazdy,
  • wyraźną redukcję zużycia paliwa,
  • mniejsze rozmiary, przez co da się je wkomponować w mniejszą przestrzeń,
  • sprawnie wykorzystaną moc i moment obrotu silnika.

To właśnie dzięki swoim gabarytom, te skrzynie bezstopniowe sprawdzają się idealnie w miejskich samochodach. Ciekawostką jest to, że najczęściej wykorzystują je Japończycy, ponieważ idealnie pasują do ich małych pojazdów.

Plusy i minusy skrzyń CVT

Głównymi korzyściami płynącymi z posiadania tej skrzyni biegów jest lekkość i mniejsze gabaryty skrzyni. Dlatego swoje zastosowanie doskonale się sprawdza w autach z przednim napędem i silnikiem umieszczonym poprzecznie. Kolejną zaletą korzystania z tego rozwiązania, jest poziom zużycia paliwa, niższy niż w przypadku skrzyń automatycznych. Ciekawym rozwiązaniem jest umożliwienie łatwego wykorzystania momentu obrotowego, zwłaszcza w przypadku nagłego przyspieszenia, wtedy skrzynia zmienia położenie na takie, które podnosi prędkość obrotową prawie do mocy maksymalnej.

Niestety jak każda skrzynia i ta posiada kilka wad, jedną z nich jest problem pojawiający się przy wysokości przekładni czy spadek sprawności i dynamiki w stosunku do skrzyń manualnych. Często występuje też problem przy głośności działania, jeżeli wolimy cicho pracujące samochody, skrzynia ta nie będzie dla nas idealnym rozwiązaniem.

Jeżeli chcemy zdecydować się na bezstopniową skrzynię CVT, sami powinniśmy zdecydować, jakie zastosowanie i sposób użytkowanie auta będzie dla nas odpowiednie. Jest to rozwiązanie posiadające plusy, jak i minusy, gdy lubimy mniejsze samochody, to skrzynia, ta bez problemów się do nich wpasowuje, jednak w innych przypadkach warto się zastanowić nad jej wyborem.