Rodzaje skrzyni biegów w samochodach » Skrzynie-Biegow.pl
Zaznacz stronę

Skrzynia biegów należy do jednego z podstawowych systemów, w jakie wyposażony jest samochód. Jej główną rolą jest przekazywanie momentu obrotowego, który wytwarzany jest przez silnik na koła pojazdu. Dzięki adekwatnemu przełożeniu samochody są w stanie płynnie się poruszać.

Skrzynie manualne

W motoryzacji stosuje się kilka rodzajów skrzyń biegów. Najpopularniejsze są skrzynie manualne, w ok. 90% samochodów posiada skrzynie biegów tego rodzaju. W ich przypadku to kierowca odpowiedzialny jest za wybieranie przełożeń poprzez przesunięcie drążka zmiany biegów do odpowiedniego położenia. Jest to bardzo powszechne rozwiązanie stosowane w samochodach, jednak dla niektórych wadą może być mniejsza wygoda niż w przypadku chociażby automatycznej skrzyni biegów.

Skrzynie automatyczne

Automat to kolejny rodzaj skrzyni biegów stosowany w samochodach. Główną jej zaletą jest wyręczenie kierowcy z konieczności wciskania sprzęgła i zmiany biegów. Możliwe jest to poprzez wykorzystanie przekładni hydrokinetycznej. Produkowane obecnie automatyczne skrzynie biegów dają także możliwość wyboru odpowiedniego dla kierowcy trybu jazdy. Możemy zdecydować się na przykład na tryb normalny, ekonomiczny, zimowy bądź sportowy. Jest to niewątpliwa wygoda gdyż możemy dostosować skrzynię biegów do naszego stylu jazdy oraz warunków atmosferycznych panujących na drodze. Automatyczne skrzynie biegów wymagają jednak dość częstego serwisowania i stałej kontroli poziomu oleju. Jest to bardzo ważny element eksploatacji, w dużej mierze zależy od tego trwałość i poprawne działanie skrzyni. W przeciwnym razie skrzynia biegów może ulec awarii, co będzie wiązało się niestety z kosztowną naprawą.

Skrzynie sekwencyjne – półautomaty

Inny rodzaj skrzyń biegów stanowią skrzynie sekwencyjne, popularnie nazywane półautomatami. W tym przypadku zmiana przełożeń odbywa się za pomocą drążka lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. W skrzyniach sekwencyjnych wykluczono jednak pedał sprzęgła, który zastąpiono mikroprocesorem odpowiedzialnym za rozłączenie sprzęgła poprzez siłownik lub pompę. Tego typu rodzaj skrzyni biegów jest wykorzystywany najczęściej w samochodach sportowych i bolidach Formuły 1.