Zastosowanie pierwszej turbosprężarki miało miejsce w roku 1925. Za to wydarzenie odpowiedzialny był Szwajcar Alfred Buch. Jego zasługą było zwiększenie mocy o ponad 40%. Od tej daty rozpoczął się proces wprowadzania turbosprężarek do wszelkich pojazdów oraz ich ulepszania. Ich praktyczne stosowanie pokazało, że turbosprężarki są urządzeniami niezwykle wydajnymi oraz bardzo prostymi. Na jej budowę składają się:
- wirnik turbiny,
- wirnik sprężarki,
- łożysko ślizgowe,
- łożysko oporowe,
- kanały olejowe,
- pierścienie uszczelniające,
- wałki
Sterowniki w turbosprężarce
Aby nasza turbosprężarka działała w sposób bezpieczny oraz sprawny, bardzo ważną kwestią jest dostosowanie oraz ciągłe regulowanie ilości powietrza, jaka dostarczana jest do silnika samochodu. Turbosprężarki nowoczesnego typu zostały wyposażone w innowacyjne układy turbodoładowania, które posiadają dużo dodatkowych elementów odpowiadających za odpowiednią regulację. Najczęściej stosowane rozwiązanie to Zawór Wategate. W większości przypadków jest on zintegrowany z korpusem naszej turbiny. Jeśli mamy do czynienia z otwartym zaworem, wówczas spaliny trafiają od razu do układu wylotowego. Wszystkie zamknięcia oraz otwarcia zaworu są regulowane. Ma to bowiem duży wpływ na obciążenie turbiny. W sytuacji, gdy zawór jest zamknięty, sprężyna dociska zawór. W takiej sytuacji spaliny trafiają do turbiny. Podczas gdy wzrasta ciśnienie, siłownik otwiera kanał boczny. Dzięki temu przepuszczane są spaliny do układu wylotowego pojazdu. Dzięki temu jednocześnie omijana jest turbina.
Naprawa sterowników turbosprężarki krok po kroku
Nie wszystkie turbosprężarki posiadają zawór podciśnieniowy. Te, które go nie mają, wyposażone są w sterownik. Jego zadaniem jest elektroniczne sterowanie dźwigni zmiennej geometrii. Aby możliwe było wnoszenie korekcji w sterownikach, powstało urządzenie, które to umożliwia. Jest nim ATD-1. ATD-1 charakteryzuje się tym, że jest to urządzenie małe oraz przenośne. Obsługiwanie jego nie jest rzeczą trudną. Najpierw uruchamiamy ATD-1 i ustawienia turbosprężarki na stole, obok urządzenia. Za pomocą odpowiedniego przewodu podłączamy się do ATD-1. Drugą wtyczkę podłączamy do sterownika turbosprężarki. Następnie wybieramy markę samochodu i likamy przycisk start. Następnie ustawiamy ramię sterownika w pozycji startowej przy użyciu testera. Następnie sprawdzamy w sposób dokładny działanie elektroniki. W przypadku gdy tester odnajdzie jakiekolwiek problemy, na ekranie wyświetlone zostaną komunikaty mówiące o zbyt dalekim odchyleniu ramienia sterownika bądź o przeciążeniu.
Podsumowanie
Naprawa sterowników turbosprężarki to bardzo ważna rzecz dla naszego samochodu. Oprócz naprawiania elementów podstawowych takich jak skrzynie biegów czy układ hamulcowy warto również naprawiać inne elementy, takie jak turbosprężarka.