Zadzwoń! 533-668-194

Skrzynia automatyczna Mercedes Vaneo – zasada działania i mechanizm pracy

Skrzynie-biegow.pl
6 min. czytania

Mercedes Vaneo był wyposażany w automatyczną skrzynię TouchShift o oznaczeniu 722.6. To 5-biegowa przekładnia sterowana elektronicznie z możliwością manualnej zmiany przełożeń. Wyposażona w sprzęgło hydrokinetyczne i planetarne zestawy kół zębatych. Tryb manualny pozwala na sekwencyjną zmianę biegów poprzez dotknięcie dźwigni w górę (+) lub w dół (-). Skrzynia dostosowuje punkty zmiany biegów do szyku jazdy kierowcy i warunków drogowych.

Skrzynia automatyczna w Mercedesie Vaneo stanowi przykład zaawansowanej technologii transmisji, która mocno wpływa na luksus jazdy i wydajność pojazdu. System ten wykorzystuje szereg skomplikowanych mechanizmów hydraulicznych i elektronicznych, współpracujących ze sobą w celu zapewnienia płynnej zmiany przełożeń. W sprawieieieie tego modelu zastosowano innowacyjne rozwiązania, które umożliwiają automatyczną adaptację do szyku jazdy kierowcy oraz warunków drogowych. Mechanizm ten bazuje na zaawansowanym układzie sterowania elektronicznego, który analizuje szereg parametrów podczas jazdy:

Zasada działania automatycznej skrzyni biegów w Mercedesie Vaneo – podstawowe aspekty techniczne i mechaniczne

Sercem układu jest hydrokinetyczny przekładnik momentu obrotowego, współpracujący z planetarnymi zestawami kół zębatych. System wykorzystuje kompleksowy układ sterowania, który ma moduł TCM (Transmission Control Module) oraz szereg czujników monitorujących parametry pracy. Sprzęgła wielotarczowe i hamulce taśmowe odpowiadają za precyzyjne włączanie i wyłączanie poszczególnych elementów przekładni planetarnej. Elektronika kontrolująca pracę skrzyni zbiera dane z różnych czujników: prędkości obrotowej silnika, prędkości pojazdu, położenia przepustnicy oraz temperatury oleju przekładniowego.

Mercedes Vaneo posiada płynnie działającą skrzynię automatyczną Tiptronic

Nowoczesne rozwiązania technologiczne zwiększające wydajność automatycznej przekładni Mercedes Vaneo

W konstrukcji automatycznej skrzyni biegów Mercedesa Vaneo zastosowano parę ważnych rozwiązań technicznych:

  1. System adaptacyjnej zmiany biegów
  2. Elektroniczny moduł sterujący z funkcją samodiagnozy
  3. Wielotarczowe sprzęgła sterowane elektrohydraulicznie
  4. Zintegrowany układ chłodzenia oleju
  5. Programowalne mapy przełożeń

Jak działa system właściwie? Automatyczna skrzynia wykorzystuje zaawansowane algorytmy sterujące, które dostosowują moment zmiany biegów do aktualnych warunków. „System potrafi rozpoznać szyk jazdy kierowcy i odpowiednio modyfikować charakterystykę działania”. Przekładnia dysponuje także trybem manualnym (tiptronic), który umożliwia ręczną zmianę przełożeń – szczególnie przydatną podczas dynamicznej jazdy czy trudnych warunków drogowych.

Komponenty mechaniczne skrzyni automatycznej wymagają częstej obsługi serwisowej według następujących wytycznych: wymiana oleju co 60.000 km, kontrola działania elektrozaworów sterujących oraz sprawdzanie szczelności układu hydraulicznego. Zwróćmy uwagę, że skrzynia ta (montowana w latach produkcji 2002-2005) wyróżnia się wysoką trwałością pod warunkiem przestrzegania zaleceń eksploatacyjnych.

Mercedes Vaneo z automatyczną skrzynią biegów – jak działa przekładnia w miejskim minivanie

Mercedes Vaneo posiada płynnie działającą automatyczną skrzynię biegów

Mercedes Vaneo wyposażony w automatyczną skrzynię biegów wykorzystuje przekładnię hydromechaniczną, która łączy w sobie elementy mechaniczne i hydrauliczne. Sercem układu jest przekładnia planetarna współpracująca z konwerterem momentu obrotowego. System sterowania skrzynią wykorzystuje elektroniczny moduł TCU (Transmission Control Unit), który odpowiada za zmianę przełożeń i dostosowanie charakterystyki pracy do warunków jazdy oraz szyku prowadzenia kierowcy. W Vaneo stosowana jest 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów, która oferuje tryby pracy: ekonomiczny (E), sportowy (S) oraz manualny, pozwalający na ręczną zmianę biegów. Konwerter momentu obrotowego daje nam płynne przeniesienie napędu i eliminuje szarpnięcia podczas ruszania. Układ wyposażony jest w system blokady konwertera (lock-up), który przy wyższych prędkościach daje nam bezpośrednie dobranie mechaniczne między silnikiem a skrzynią, daje to niższe zużycie paliwa. Idąc dalej skrzynia ma funkcję kick-down, która po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu redukuje bieg w celu uzyskania maksymalnego przyspieszenia. System automatycznie dostosowuje punkty zmiany biegów zależnie obciążenia pojazdu i nachylenia drogi.

Mercedes Vaneo z automatyczną skrzynią biegów – najczęstsze awarie i koszty napraw przekładni

Mercedes Vaneo produkowany w latach 2002-2005 był oferowany z automatyczną skrzynią biegów, która mimo solidnej konstrukcji może sprawiać problemy po przekroczeniu 150-200 tys. km przebiegu. Głównym problemem jest zużycie elementów sterujących oraz tarczy sprzęgła, co objawia się szarpaniem podczas zmiany biegów i opóźnioną reakcją na dodanie gazu. Typowe usterki związane są przede wszystkim z hydrauliczną częścią przekładni oraz elektroniką sterującą.

Najczęściej występujące problemy w automatycznej skrzyni biegów Mercedesa Vaneo:

  • Wyciek oleju ze skrzyni biegów przez uszczelnienia
  • Zużycie sprzęgła blokującego konwerter
  • Awarie elektronicznego sterownika skrzyni
  • Uszkodzenia wiązki elektrycznej
  • Zużycie łożysk przekładni
  • Problemy z czujnikiem prędkości obrotowej

Koszty napraw mogą być spore – sama wymiana oleju z filtrem to wydatek około 800-1000 zł, jednak poważniejsze naprawy przekładni automatycznej często przekraczają 5000 zł. Trzeba regularnie wymieniać olej w skrzyni (co 60-80 tys. km) i nie ignorować pierwszych symptomów nieprawidłowej pracy przekładni. W sprawie wykrycia usterki musimy niezwłocznie udać się do specjalistycznego serwisu, aby uniknąć poważniejszych i droższych w naprawie awarii.

Serwis i naprawa skrzyni biegów CVT Mercedes Vaneo Multitronic –

Automatyczna skrzynia biegów CVT Multitronic w Mercedesie Vaneo wymaga częstego serwisowania, aby zachować swoją niezawodność. Najważniejszym elementem jest wymiana oleju przekładniowego co 60 000 km lub co 4 lata, w zależności co nastąpi wcześniej. Olej w skrzyni CVT musi spełniać specjalne wymagania producenta i mać odpowiednią lepkość. Do najczęstszych usterek skrzyni Multitronic należą problemy z łańcuchem wariatora oraz zużycie stożków przekładni. Charakterystycznymi objawami awarii są szarpanie podczas przyspieszania, opóźnione reakcje na zmianę przełożeń oraz nietypowe dźwięki. Koszt kompleksowego serwisu skrzyni CVT w Mercedesie Vaneo waha się od 800 do 1500 złotych, jednak poważniejsze naprawy mogą sięgać nawet 7000-12000 złotych. Trzeba regularnie kontrolować poziom i stan oleju przekładniowego oraz reagować na pierwsze niepokojące symptomy. Profesjonalny serwis powinien przeprowadzić diagnostykę komputerową, sprawdzić ciśnienie oleju oraz dokonać adaptacji skrzyni po każdej większej naprawie.

Udostępnij artykuł