Do dyferencjału musimy stosować oleje przekładniowe typu GL-4 lub GL-5 o lepkości SAE 75W-90, 80W-90 lub 85W-90, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Oleje te mają specjalne dodatki przeciwzużyciowe i przeciwzatarciowe, chroniące elementy mechanizmu różnicowego. Wymianę oleju w dyferencjale wykonuje się najczęściej co 60-80 tys. km lub według wskazań producenta samochodu. Ważna jest odpowiednia ilość oleju – zbyt mało może prowadzić do uszkodzeń.
Olej przekładniowy to ważny element dbałości o mechanizm różnicowy w pojazdach. Zależy to od typu przekładni i warunków eksploatacji, dobór dobrego oleju może mocno wpłynąć na żywotność i sprawność mechanizmu różnicowego. Właściwy olej daje nam odpowiednie smarowaniei ochronę przed zużyciem i korozją elementów przekładni. Przed dokonaniem wyboru oleju do dyferencjału musimy zapoznać się ze specyfikacją techniczną pojazdu oraz warunkami jego eksploatacji. Olej hipoidalny wyróżnia się specjalnymi dodatkami EP (Extreme Pressure), które dają nam wyjątkową ochronę w warunkach wysokiego ciśnienia i obciążenia. Jest to ważne w przypadku przekładni hipoidalnych, gdzie występuje znaczne przesunięcie osi wału napędowego względem osi koła talerzowego. Takie rozwiązanie konstrukcyjne generuje większe naciski powierzchniowe i wymaga lepszych właściwości smarnych oleju. Dodatki zawarte w olejach hipoidalnych tworzą na powierzchniach metalowych warstwę ochronną, która zapobiega bezpośredniemu kontaktowi metal-metal nawet w ekstremalnych warunkach pracy.
Oleje mineralne, choć tańsze, znajdują zastosowanie głównie w starszych konstrukcjach i lżejszych pojazdach. Charakteryzują się one niższą odpornością na ekstremalne obciążenia i wymagają częstszej wymiany (zazwyczaj co 30-50 tysięcy kilometrów). W nowoczesnych pojazdach, szczególnie tych z napędem na wszystkie koła lub o wysokich osiągach, stosowanie oleju mineralnego może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów przekładni.
- Sprawdzenie specyfikacji producenta pojazdu
- Analiza warunków eksploatacji samochodu
- Określenie typu przekładni różnicowej
- Dobranie odpowiedniej klasy lepkości
W czasie wybierania oleju do dyferencjału warto spojrzeć na klasyfikację API GL (Gear Lubricant) – im wyższa liczba, tym lepsze właściwości przeciwzużyciowe oleju. Aktualnie przekładnie hipoidalne wymagają zazwyczaj olejów o klasyfikacji minimum GL-5. Idąc dalej musimy uwzględnić temperaturę pracy mechanizmu, obciążenia eksploatacyjne oraz warunki klimatyczne, w jakich pojazd jest użytkowany. W sprawieieieie samochodów sportowych lub użytkowanych w trudnych warunkach (np. częsta jazda z przyczepą) poleca się stosowanie olejów syntetycznych o podwyższonych parametrach. Na rynku dostępne są także oleje przekładniowe z modyfikatorami tarcia (tzw. Limited Slip) przeznaczone do mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu. Takie oleje mają specjalne dodatki, które optymalizują pracę mechanizmów różnicowych, dają namc płynne przenoszenie momentu obrotowego i minimalizując zjawisko szarpania podczas pokonywania zakrętów. „Właściwy dobór oleju przekładniowego może mocno wydłużyć żywotność mechanizmu różnicowego oraz poprawić luksus jazdy”. Jak często musimy wymieniać olej w dyferencjale? Jakie są konsekwencje stosowania niewłaściwego oleju?
Do dyferencjału zdecydowanie poleca się stosowanie oleju hipoidalnego, który jest specjalnie przyużywany do dużych obciążeń występujących w przekładniach hipoidalnych. Oleje hipoidalne mają specjalne dodatki EP (Extreme Pressure), które tworzą na powierzchniach metalowych warstwę ochronną, zapobiegającą zużyciu przy ekstremalnych naciskach. Olej mineralny, choć tańszy, nie daje nam odpowiedniej ochrony w przekładniach hipoidalnych, gdzie występuje spore tarcie ślizgowe między zębami kół zębatych. W dyferencjałach hipoidalnych, gdzie oś wału napędowego jest przesunięta względem osi korony, konieczne jest zastosowanie oleju o specjalnych właściwościach. Standardowe oznaczenie oleju hipoidalnego to GL-5, podczas gdy mineralny ma najczęściej klasyfikację GL-1 lub GL-3. Dobranie niewłaściwego oleju może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów przekładni i poważnych awarii mechanicznych.
Oleje przekładniowe do dyferencjału 75w90 oraz 80w90 – właściwości i zastosowanie w pojazdach
Oleje przekładniowe do dyferencjału w klasach lepkości 75w90 i 80w90 to specjalistyczne środki smarne stosowane w przekładniach głównych, skrzyniach biegów i mostach napędowych pojazdów. Podstawową różnicą między tymi olejami jest ich zachowanie w niskich temperaturach, gdzie 75w90 daje nam lepszą płynność i szybsze smarowanie podczas zimnego rozruchu. Olej 80w90 wyróżnia się większą lepkością w wyższych temperaturach, daje to lepszą ochronę mocno obciążonych przekładni. Oba rodzaje olejów dają nam solidną ochronę przed zużyciem i korozją elementów przekładni.
- Olej 75w90 jest szczególnie zalecany do nowoczesnych pojazdów i przekładni pracujących w zmiennych warunkach temperaturowych
- Olej 80w90 daje efekt lepiej w starszych pojazdach i przy dużych obciążeniach
- Oba oleje mają dodatki przeciwzużyciowe EP (Extreme Pressure) chroniące przed zatarciem
Dobranie dobrego oleju przekładniowego powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, pilnując warunki eksploatacji oraz specyfikę konstrukcji przekładni. Prawidłowo dobrany olej mocno wpływa na żywotność i niezawodność układu przeniesienia napędu.
Wymiana oleju w dyferencjale BMW – ważne informacje, koszty i okresy międzyprzeglądowe
Olej w dyferencjale tylnego mostu BMW musimy wymieniać co 60-100 tysięcy kilometrów lub zgodnie z zaleceniami producenta dla konkretnego modelu. Pierwsza wymiana powinna nastąpić po przejechaniu około 50 tysięcy kilometrów. Do wymiany musimy około 1-1,3 litra oleju przekładniowego, którego specyfikacja musi być zgodna z wymaganiami BMW. Najczęściej stosowane są oleje SAE 75W-90 lub SAE 75W-140 ze specyfikacją GL-5. Koszt wymiany w autoryzowanym serwisie BMW waha się między 400 a 800 złotych, jednak w niezależnym warsztacie możemy zapłacić od 250 do 500 złotych. Proces wymiany wymaga podniesienia samochodu na podnośniku, spuszczenia starego oleju przez korek spustowy, a następnie zalania nowego przez otwór wlewowy. Istotne jest dokładne przestrzeganie momentu dokręcenia korków oraz sprawdzenie ich stanu i uszczelek. Regularna wymiana oleju w dyferencjale jest elementarna dla prawidłowej pracy układu przeniesienia napędu i zapobiega kosztownym awariom mechanizmu różnicowego. Trzeba także spojrzeć na ewentualne wycieki oleju i charakterystyczne odgłosy, które mogą świadczyć o konieczności wcześniejszej wymiany.