Zadzwoń! 533-668-194

Konwerter momentu w skrzyni automatycznej – jak działa i kiedy się psuje

Skrzynie-biegow.pl
6 min. czytania

Konwerter momentu obrotowego jest jednym z najważniejszych elementów skrzyni automatycznej. Montowany między silnikiem a skrzynią biegów, zastępuje tradycyjne sprzęgło. Składa się z pompy, turbiny i reaktora. Pompa napędzana jest przez silnik i wprawia w ruch olej, który następnie porusza turbiną. Reaktor zwiększa moment obrotowy przy niskich prędkościach. Konwerter umożliwia płynną jazdę bez szarpnięć, ale powoduje straty mocy rzędu 3-5%. W nowoczesnych skrzyniach stosuje się sprzęgło blokujące, które eliminuje poślizg przy wyższych prędkościach.

Konwerter momentu obrotowego to ważny element nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów, który daje nam płynne przenoszenie mocy z silnika na koła. Jest to urządzenie hydrauliczne, które zastępuje tradycyjne sprzęgło cierne stosowane w skrzyniach manualnych. Wykorzystuje ono właściwości oleju do przenoszenia momentu obrotowego, co pozwala na eliminację bezpośredniego połączenia mechanicznego między silnikiem a skrzynią biegów.

W sercu konwertera znajdują się trzy główne elementy: pompa, turbina i kierownica (stator). Pompa jest połączona z wałem korbowym silnika i wprawia olej w ruch wirowy. Turbina, połączona z wałem wejściowym skrzyni biegów, jest napędzana przez strumień oleju. Między nimi znajduje się stator, który zmienia kierunek przepływu oleju, zwiększając moment obrotowy.

Jak rozpoznać uszkodzenie konwertera momentu w automatycznej skrzyni biegów

Pierwsze objawy awarii konwertera momentu to najczęściej poślizg podczas przyspieszania oraz charakterystyczne szarpanie podczas zmiany biegów:

Diagnostyka konwertera momentu wymaga specjalistycznego podejścia i dobrego sprzętu. Profesjonalna weryfikacja stanu technicznego powinna obejmować pomiar ciśnienia oleju, test stall speed oraz sprawdzenie jakości oleju przekładniowego. Często pierwszym sygnałem problemów jest pojawienie się opiłków metalu w oleju (świadczących o postępującym zużyciu łożysk) oraz nietypowe dźwięki dobiegające ze skrzyni biegów – szczególnie podczas ruszania i zmiany przełożeń.

Konwerter przekształca moment obrotowy silnika na napęd skrzyni

Najczęstsze powody awarii konwertera momentu w skrzyni automatycznej

Przegrzewanie się oleju przekładniowego, Zużycie łożysk wewnętrznych, Uszkodzenie pompy oleju, Degradacja powierzchni ciernych, Mechaniczne uszkodzenie statora.

Eksploatacja pojazdu z uszkodzonym konwerterem może prowadzić do poważnych konsekwencji. „Ignorowanie pierwszych objawów awarii zazwyczaj kończy się całkowitym zniszczeniem skrzyni biegów”. Dlatego pilne jest częste serwisowanie – wymiana oleju co 60-80 tysięcy kilometrów (zależnie zaleceń producenta) oraz szybka reakcja na niepokojące objawy. Prawidłowo użytkowany konwerter momentu powinien wytrzymać nawet 300 tysięcy kilometrów przebiegu.

Aktualnie konwertery momentu wyposażone są w sprzęgło blokujące (elektromagnetyczne), które zwiększa sprawność układu podczas jazdy ze stałą prędkością. Jednak nawet te zaawansowane rozwiązania nie są wolne od usterek – szczególnie w przypadku intensywnej eksploatacji czy niedbalstwa serwisowego. Koszty naprawy mogą być spore, dlatego warto inwestować w częste przeglądy i wysokiej jakości oleje przekładniowe.

Konwerter w skrzyni automatycznej – budowa i funkcje

Jest to element hydrauliczny w automatycznej skrzyni biegów, który zastępuje tradycyjne sprzęgło cierne. Jego funkcją jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Konwerter składa się z trzech podstawowych części: pompy, turbiny oraz kierownicy. Pompa jest połączona z wałem korbowym silnika i wprawia w ruch olej znajdujący się wewnątrz konwertera.

Turbina jednak jest zamocowana do wału wejściowego skrzyni biegów. Kierownica, będąca elementem nieruchomym, odpowiada za właściwy przepływ oleju między pompą a turbiną. Działanie konwertera opiera się na wykorzystaniu energii kinetycznej oleju. Gdy silnik pracuje, pompa wprawia olej w ruch wirowy, który następnie napędza turbinę. Za pomocą tego rozwiązaniu możliwe jest płynne przenoszenie napędu bez gwałtownych szarpnięć. Idąc dalej konwerter może zwiększać moment obrotowy nawet o 200-300% w momencie ruszania, co jest szczególnie przydatne przy dużym obciążeniu pojazdu. Nowoczesne konwertery wyposażone są także w sprzęgło blokujące, które eliminuje poślizg przy wyższych prędkościach, zmniejszając równocześnie zużycie paliwa.

Wymiana płynu w konwerterze automatycznej skrzyni biegów

Wymiana płynu w konwerterze momentu obrotowego to ważny element obsługi serwisowej automatycznej skrzyni biegów. Regularna wymiana oleju ATF zapobiega przedwczesnemu zużyciu elementów przekładni i daje nam płynną pracę całego układu. Proces wymiany musimy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta, zazwyczaj co 60-80 tysięcy kilometrów lub co 4-5 lat użytkowania pojazdu. Nowoczesne skrzynie automatyczne wymagają stosowania dedykowanych płynów o odpowiednich parametrach.

  • Zużyty olej traci właściwości smarne
  • Stary płyn może mać opiłki metaliczne
  • Niewłaściwy poziom oleju prowadzi do awarii
  • Wymiana wymaga specjalistycznego sprzętu
  • Należy stosować tylko zalecane przez producenta oleje

Prawidłowo przeprowadzona wymiana płynu w konwerterze obejmuje spuszczenie starego oleju, a także przepłukanie układu i odpowiednie odpowietrzenie. Trzeba powierzyć to zadanie wykwalifikowanym mechanikom, którzy mają niezbędną wiedzę i sprzęt diagnostyczny. Zaniedbanie częstej wymiany może skutkować poważnymi awariami i koniecznością kosztownej naprawy lub wymiany skrzyni biegów.

Regeneracja konwertera momentu w automatycznej skrzyni biegów tiptronic – koszty i przebieg naprawy

Regeneracja konwertera momentu w skrzyni tiptronic to proces, który polega na wymianie zużytych elementów oraz przywróceniu prawidłowego działania sprzęgła hydrokinetycznego. Najczęstszymi objawami uszkodzenia konwertera są: szarpanie podczas ruszania, wibracje odczuwalne w całym samochodzie oraz charakterystyczne metaliczne stuki. Procedura regeneracji rozpoczyna się od dokładnej diagnostyki i demontażu konwertera. Następnie wymieniane są tarcze cierne, łożyska, pompa oleju oraz uszczelniacze. Koszt takiej usługi waha się między 1500 a 3000 zł, zależnie modelu samochodu i stopnia zużycia podzespołów. Czas naprawy to najczęściej 2-3 dni robocze. Trzeba pamiętać, że regularna wymiana oleju w skrzyni automatycznej (co 60-80 tys. km) może mocno wydłużyć żywotność konwertera. Profesjonalna regeneracja pozwala zaoszczędzić nawet do 50% kosztów w porównaniu z zakupem nowego konwertera, przy zachowaniu podobnej jakości i trwałości naprawy.

Udostępnij artykuł