Turbosprężarka to maszyna wirnikowa, posiadająca dosyć prostą budowę. Wykorzystuje ona dwa różne wirniki, które są montowane razem na jednym wałku. Przy czym warto zauważyć, że oba z nich kręcą się równocześnie. Pierwszy z nich jest osadzany w układzie wydechowym. Spaliny, które wydostają się poprzez wydech z silnika napędzają wirnik turbosprężarki, przedostając się do tłumików i dopiero wówczas opuszczają układ wydechowy. Natomiast drugi wirnik znajduje się w układzie dolotowym i jego zadaniem jest sprężanie i wtłaczanie powietrza pod odpowiednim ciśnieniem do silnika.
Ponadto, w związku z tym, że oba wirniki są ze sobą złączone, im więcej spalin emituje dany silnik tym szybciej zachodzi kręcenie się wirników turbiny i tym większa ilość powietrza jest wtłaczana do silnika. Rezultatem tego jest uzyskanie efektywniejszej pracy danej jednostki napędowej. Niestety z czasem może dojść do uszkodzenia turbosprężarki, w związku z czym konieczna może być regeneracja turbosprężarki, ale jak ją przeprowadzić? Tego dowiecie się w dalszej części artykułu….
W jaki sposób regeneruje się turbosprężarki?
Do zregenerowania turbosprężarki używa się profesjonalnych narzędzi i różnego rodzaju urządzeń, które gwarantują jak najwyższą jakość przeprowadzonej naprawy. Podczas procesu wyważania wirnik pracuje w warunkach bardzo zbliżonych do tych zachodzących w trakcie jego eksploatacji. Sam proces regeneracji turbosprężarki przebiega w kilku kolejnych krokach, które zostały opisane szczegółowo poniżej:
1. Wstępna weryfikacja uszkodzeń, do jakich doszło w turbosprężarce – następuje w tym momencie między innymi sprawdzenie ustawień zmiennej geometrii mechanizmu; podanie orientacyjnej ceny za usługę i czasu realizacji zamówienia.
2. Sprawdzenie turbosprężarki od środka i demontaż układu wirującego – składa się z następujących działań:
- zdemontowanie obudowy chłodnej i gorącej turbosprężarki;
- zdemontowanie układu wirującego i zmiennej geometrii;
- przeprowadzenie ostatecznej wyceny;
- doprecyzowanie ostatecznej ceny za regenerację danej turbosprężarki.
3. Podjęcie się działań regeneracyjnych, na które składa się kolejno:
- sprawdzenie wszystkich części turbosprężarki
- wyszkiełkowanie części do regeneracji odpowiednim do tego celu szkłem;
- polakierowanie aktuatora – zapewnia to ochronę aktuatora, dzięki czemu jego powłoka zachowuje znacznie dłuższą trwałość i chroni jego części przed rdzą;
- montaż i doważanie aktuatora turbosprężaki, w tym zamontowanie układu wirującego w obudowie łożyskowań;
- doważenie układu wirującego i na koniec przeprowadzenie testu szczelności całego układu.
4. Montaż finalny i regulacja aktuatora turbosprężarki. Składają się na niego następujące działania:
- zamontowanie obudowy chłodnej, zmiennej geometrii, obudowy gorącej i aktuatora turbosprężarki;
- regulowanie zmiennej geometrii;
- zabezpieczenie turbosprężarki przy pomocy plomb gwarancyjnych;
- przygotowanie protokołu z doważenia i karty gwarancyjnej;
- zamontowanie lub przekazanie instrukcji montażu turbosprężarki.
Należy pamiętać o tym, że aby gwarancja była ważna należy zastosować się do wszystkich wskazówek z instrukcji. Pamiętaj, że regeneracja turbosprężarki jest bardzo ważna, ponieważ zużyta może znacznie pogarszać pracę silnika oraz innych jego elementów, w tym także skrzyni biegów. Zatem, nie zwlekaj i już dziś sprawdź, jakie są jej osiągi, a w razie jakichkolwiek problemów regeneruj, regeneruj i jeszcze raz regeneruj!