Jakie są zadania skrzyni biegów? | Skrzynie-Biegow.pl
Zaznacz stronę

Jakie są zadania skrzyni biegów? Zapewne takie pytanie zadaje sobie niewielu z nas. Jest to błąd, ponieważ skrzynia biegów to kluczowy element budowy naszego pojazdu. Jedynym z zadań wspomnianej skrzyni biegów jest prawidłowa i bezpieczna eksploatacja oraz właściwe wykorzystanie mocy silnika. Jednak jest to jedno z wielu zadań skrzyni biegów.

Na wstępie wspomnieć należy, iż głównym zadaniem skrzyni biegów jest zmienianie siły napędowej na kołach w zależności od oporów ruchu wpływających na pojazd. Podczas ruszania z miejsca należy zredukować bieg, czyli zwiększyć przełożenie. Gdy zwiększamy prędkość musimy włączyć wyższy bieg, czyli zmniejszyć przełożenie. Gdyby nie możliwość korzystania z zadania jakie oferuje nam skrzynia biegów, prędkość pojazdu można byłoby zmieniać jedynie poprzez zmianę obrotów silnika. Jest to opcja bardzo niekorzystna, a nadmiernie niski moment obrotowy uniemożliwiłby wjazd na większą górkę czy pokonanie innych oporów.

Kolejnym zadaniem skrzyni biegów jest fakt, że umożliwia ona odłączenie silnika od układu napędowego pomimo uruchomionego sprzęgła (daje tzw. luz) oraz zmianę kierunku jazdy (bieg wsteczny).

Istotnym zadaniem skrzyni biegów jest możliwość zmiany kierunku przekazywanego na koła jezdne napędu. Ze względu na budowę silnik spalinowy nie może zmienić kierunku obrotów. W przypadku skrzyni biegów zmianę tę otrzymujemy dzięki wprowadzeniu pomiędzy dwa koła zębate trzeciego koła, który zmienia dodatkowo kierunek obrotów. Wszystkie ważne zadania skrzyni biegów kierowca wykorzystuje głównie przy skrzyni manualnej. Wyróżniamy jeszcze skrzynie półautomatyczne (sekwencyjne) oraz automatyczne.

Manuale to głównie skrzynie z przekładniami stopniowymi. Są prowadzone przez kierowców, którzy ustawiają odpowiedni biegi za pomocą układu dźwigienki. Wymagane jest również wciskanie pedału sprzęgła podczas zmiany przełożenia, dlatego wspomniane zadania skrzyni biegów są tak ważne.

Jeśli chodzi o półautomatyczną skrzynie biegów to określony bieg wybiera kierowca. Jednak dzięki obecności urządzenia sterującego do przełączania przekładni dochodzi w sposób automatyczny.

Automatyczne skrzynie biegów zaś pracują przy znikomym zaangażowaniu kierowcy. Jego rola sprowadza się do ustawienia za pomocą (najczęściej) dźwigienki strefy pracy przekładni, np. „jazda do przodu”, „jazda do tyłu” czy „parkowanie”. Dobór adekwatnego dla danych warunków przełożenia dokonuje się samoczynnie.

Oprócz tego, że skrzynia biegów ma ważne zadania to stawia się jej również takie wymagania jak duża trwałość i pewność pracy uwarunkowana wytrzymałością kół i trwałością łożysk. Wspomnieć należy, iż dawniej skrzynie biegów posiadały przesuwne koła o zębach prostych. W celu zwiększenia trwałości i zmniejszenie hałaśliwości obecnie stosuje się skrzynie biegów z kołami stale zazębionymi o zębach skośnych. Takie koła mogą przenieść większe obciążenia.

Kolejnym wymaganiem stawianym skrzyni biegów jest cichobieżność. Osiąga się ją również dzięki wykorzystaniu kół o zębach skośnych. Łatwe przełączanie biegów. Aby było możliwe przełączenie biegów jest koniecznym wyrównanie prędkości łączonych elementów. Bardzo ważnym elementem są tutaj synchronizatory, które samoistnie wyrównują owe prędkości bez udziału kierowcy. Ważnym wymogiem jest również zwartość budowy.

Podsumowując, wszystkie zadania skrzyni biegów oraz stawiane jej wymagania są bardzo ważne. Pamiętajmy, że zadaniem skrzyni biegów jest również to aby w swej budowie była najmniejsza i najlżejsza jak to tylko możliwe, ponieważ właśnie wtedy zostaje większa przestrzeń do wykorzystania  dla pasażerów i ładunku lub innych podzespołów pojazdu. Ważna jest również prosta technologia wykonania, ponieważ zbyt skomplikowana wiąże się z kosztami.