Skrzynie biegów, które psują się najczęściej » Skrzynie-Biegow.pl
Zaznacz stronę

Kupując samochód z automatem, warto najpierw sprawdzić, które skrzynie najczęściej się psują. Oczywiście ta zasada odnosi się także do manualnych przekładni, jednak w tym wypadku prawdopodobieństwo awarii będzie mniejsze, a same koszty naprawy również będą niższe.

Awaryjność skrzyni biegów to rzecz, na którą warto zwrócić uwagę niezależnie od tego, czy kupujemy auto z rynku wtórnego, czy nowe z salonu. Bo prawdą jest, że nie chcemy naprawiać skrzyni biegów ani dzień po zakupie, ani po przejechaniu 60 tys. km.

Które skrzynie psują się najczęściej?

Zanim przejdziemy to konkretnych modeli, należy podkreślić, że w przypadku aut używanych wielki wpływ na stan przekładni ma to, jak autem jeździł jego poprzedni właściciel. Bo nawet najlepszą przekładnię można łatwo wykończyć, jeśli ktoś wachluje drążkiem zmiany biegów więcej niż to konieczne albo nie przestrzega wymiany oleju w automacie.

Które skrzynie biegów psują się zatem najczęściej? Użytkownicy często wyróżniają następujące modele:

  • CVT – skrzynia bezstopniowa montowana m.in. w popularnych modelach Nissana, a także w Mitsubishi, Renault i Jeep. Jej częstą usterką są zużywające się stalowe paski, które przenoszą napęd pomiędzy kołami stożkowymi. Potrafi być kosztowna w naprawie.
  • Geartronic – 5-stopniowy automat, montowany w modelach Volvo S40, V50, S60 i V70, spotykana także w Oplach, Saabach i Renault. Wadą są psujące się elektrozawory w sterowniku skrzyni. Popularną usterką w tym modelu są także wycieki z chłodnicy.
  • Multitronic – bezstopniowa skrzynia obecna w modelach Audi A4, A5, A6, A7 oraz A8. Charakteryzuje się łańcuchem w miejscu stalowego paska przekazującego napęd. To właśnie zużycie łańcucha i uszkodzenia kół stożkowych należą do jednych z najczęstszych awarii tego modelu. Ale może się zepsuć również komputer sterujący skrzynią. Naprawy sięgają zaś nawet 20 tys. zł.
  • Steptronic i Tiptronic – 6-biegowy automat montowany w samochodach marki Audi, BMW, Jaguar i Range Rover również nie jest pozbawiony wad. Sprawdza się w modelach ze słabszym silnikiem, natomiast w mocnych modelach często pęka koszyk wałka wejściowego, co powoduje problemy z działaniem biegów od czwartego wzwyż.
  • Hydra-Matic – kolejny 6-biegowy automat, którego problemem jest falisty pierścień sprężyny zespołu sprzęgieł, który często podlega pęknięciom. Koszt naprawy takiej usterki może wynieść nawet 8 tys. zł.