Zadzwoń! 533-668-194

Skrzynia biegów Nissan GTR

Skrzynia biegów Nissan GT-R – regeneracja i naprawa

Skrzynie-biegow.pl
Skrzynie-biegow.pl 29 czerwca, 2022
Aktualizacja 2022/07/07 at 9:07 PM
5 min. czytania

Skrzynia biegów to serce każdego samochodu. Każdy ma swój słaby punkt. Chociaż mogłoby się wydawać, że Nissan GT-R to superman w swojej dziedzinie, to ma również swoją skrzynię biegów, która jak się okazuje stanowi nie lada problem i wyzwanie dla wielu właścicieli.

Nissan GT-R, nie taki bezproblemowy jakby się mogło wydawać

Manualna skrzynia biegów Nissan ma spore grono zwolenników, którzy cenią sobie tradycyjne rozwiązania. Jednak to co jak się okazuje być typowe zwłaszcza dla modeli z początków produkcji to awarie dwusprzęgłowej skrzyni biegów, która jak się okazuje jest zdecydowanie za słaba dla podwójnie doładowanej jednostki 3.8 V6.

Skrzynia biegów Nissan GTR –  dane techniczne

6-biegowa dwusprzęgłowa. Typ przekładni – GR6 Dual Clutch Transmission. Przełożenie główne – 3,7:1. Napęd – 4WD. Dzięki zastosowanym dwóm sprzęgłom, jednym dedykowanym dla biegów parzystych (2,4,6), drugim z kolei dla nieparzystych (1,3,5) przekładnia wyróżnia się wyjątkowo krótkim czasem zmiany przełożenia.

Problemy ze skrzynią biegów Nissana

Jakiś czas temu japońskiej supermaszynie przydarzyła się niemała wpadka ze skrzynią biegów. Teraz Nissan wykrył przyczynę kłopotów i publicznie bije się w piersi. Ale zacznijmy od początku. Korzystanie z Launch Control (LC), czyli układu automatycznego startu, jest możliwe wyłącznie po wyłączeniu VDC (Vehicle Dynamic Control – sytemu kontroli dynamiki pojazdu; poprawia trakcję w wyjątkowych sytuacjach).

Z kolei w instrukcji zapisano, że VDC można odłączyć tylko wtedy gdy GT-R utknie w błocie, piachu lub śniegu. Z pewnością właśnie dlatego Nissan zastrzegł sobie, że wszelkie uszkodzenia skrzyni biegów w trybie procedury startowej Lounch Control nie będą naprawiane na gwarancji. Na tej właśnie podstawie nie uznano naprawy gwarancyjnej pewnemu amerykańskiemu właścicielowi GT-R-a w którym przekładnia nie wytrzymała ruszania z LC. Za naprawę zepsutej skrzyni musiał zapłacić blisko 23 tys. dolarów, co  pewnością było bolesne zarówno dla właściciela, jak i jego portfela.

I tu pojawia się problem. Co zrobić, jeśli doszło do takiego uszkodzenia skrzyni biegów w naszych Nissanach, którego nie obejmuje gwarancja?

Regeneracja i naprawa skrzyni biegów Nissan

Odpowiedzią jest naprawa i regeneracji skrzyni biegów Nissan lub całkowita wymiana na nowy lub używany, aczkolwiek w pełni sprawny model. Na kultowym przykładzie amerykańskiego właściciela Nissana GT-R można zauważyć, że naprawa popsutej nie jest zbyt skomplikowana, a w niektórych przypadkach wystarczy ja odpowiednio wzmocnić, tak aby mogła poradzić sobie ze sporym momentem obrotowym. Praktycznie zawsze przy okazji regeneracji lub naprawy skrzyni biegów dokonuje się wymiany filtrów i oleju, co stanowi dodatkowy koszt.

Chociaż obecnie producent Nissana przyznaje się do błędu i że wina leży po jego stronie, to warto wiedzieć, gdzie zgłosić się i co zrobić w przypadku wystąpienia awarii.  Naprawę należy zlecać wyłącznie doświadczonym mechanikom w wyspecjalizowanych warsztatach, takich jak MSM Technic.

Warto jednak wspomnieć, że główną przyczyną uszkodzeń może być wadliwe oprogramowania. W związku z tym do wszystkich samochodów (sprzedanych oraz niesprzedanych) zostanie wgrane nowy, poprawiony i prawidłowi software. Dzięki temu w czasie startu z LC nie będzie konieczne odłączanie VDC. Dla bezpieczeństwa obroty sinika w czasie procedury LC zostaną odpowiednio zmniejszone. Stary model oprogramowania utrzymywało silnik na poziomie 4,5 tys. obr/min, nowe zaś będzie znacznie niższe bo 3,0 – 3,5 tys. obr/min. Sterowanie sprzęgłem również przejdzie zmiany, tak aby maksymalnie ograniczyć napięcie jakiego doznaje skrzynia biegów.

Czy regeneracja lub naprawa skrzyni biegów jest opłacalna?

Chociaż na pierwszy rzut oka może się wydawać, że naprawa skrzyni biegów jest droga i nieopłacalna, w rzeczywistości jest całkiem na odwrót. Jednak zawsze warto o nią dbać w odpowiedni sposób już na najwcześniejszym etapie eksploatacji. Aby skrzynia biegów służyła jak najdłużej, warto delikatnie zredukować przełożenia i nie zmieniać biegów bez wysprzęglania. Należy unikać jazdy na wysokich biegach przy najniższych obrotach silnika.

Zapraszamy do wybranej formy kontaktu i zapoznania się z pełną ofertą. Zachęcamy do współpracy, z pewnością znajdziemy doskonałe rozwiązanie problemu.

Udostępnij artykuł